zaterdag 13 september 2008

Loop mee over de rode loper

Gastbijdrage van Ernst Jan Rozendaal

De openingsavonden van filmfestivals zijn meestal alleen toegankelijk voor genodigden. Vanachter de dranghekken of op televisie zien we hoe de uitverkorenen over de rode loper bij de bioscoop naar binnen schrijden. Heeft u altijd willen weten hoe dat voelt? Bekijk dan het volgende filmpje. Ik behoorde tot de gelukkigen die een kaartje hadden voor de openingsavond van Film by the Sea in Vlissingen. Met mijn mobiele telefoon heb ik gefilmd hoe het is om aan te komen over de rode loper. Ik zwaaide naar wat bevriende fotografen en liep recht in de armen van Ad Weststrate, de uiterst beminnelijke eigenaar van Cine City.



Maar ook voor de gasten van het filmfestival blijken er rangen en standen te bestaan. Ik heb een kaartje voor zaal 3. Mijn collega's Jan van Damme en Rolf Bosboom hebben kaarten voor zaal 5 en 3. Dat is een beetje vreemd, want wij hebben het boek gemaakt dat in zaal 1 wordt gepresenteerd. Vandaar dat u het moet doen met een filmpje van een videoscherm. Wie er dan wel in zaal 1 zaten? Mensen die natuurlijk véééél belangrijker waren dan degenen die het boek 10 jaar Film by the Sea hebben gemaakt. Zij mochten ook het Cine City café in, wij niet. ,,Verschil moet er wezen'', zei mijn moeder altijd.
Bekijk het filmpje van de presentatie.



Natuurlijk hebben we ons wel vermaakt. Zo waren er leuke sketches. Verrek, daar heb je Frans van Dusschoten en Joke Bruijs, dacht ik. Maar nee, het waren burgemeester Dijkstra van Vlissingen en commissaris van de koningin Karla Peijs die het festival op hun eigen wijze openden. Kijken hoe dat ging? Hier komt het filmpje.

Geen opmerkingen: